Κυριακή 6 Σεπτεμβρίου 2015

Προσεγγίζοντας το Timbrado που μας εκφράζει…



Εισαγωγή

Από όλα όσα γράφονται για την συγκεκριμένη φυλή, από γνώστες και μη, από ανθρώπους που θέλουν να περάσει η άποψή τους για την γραμμή που εκτρέφουν, ορισμένοι να είναι εκτός θέματος μονίμως, να βλέπουμε ορισμένους να εναγάγουν την ανοησία τους σε προτέρημα κάνοντας κακό, αλλά και κάποιους ευαισθητοποιημένους να βοηθούν, εμείς θα πρέπει να βρούμε εδώ την μέση αλήθεια που καλύπτει τις ακουστικές ανάγκες μας…
Έτσι θέλησα να προσεγγίσω το θέμα από την δική μου οπτική γωνία, περιληπτικά και χωρίς βέβαια, να θέλω να θίξω κανένα θιασώτη κάποιας γραμμής…   
Ας μην ξεχνάμε ότι οι ίντριγκες η διαφορετικότητα στα ακούσματα η ταχύτητα η ιδιαιτερότητα στις φωνές του ρεπερτορίου απασχόλησαν πολύ πιο νωρίς τους Ισπανούς εκτροφείς απ’ ότι εμάς εδώ στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια… Έτσι ένας νεοεισερχόμενος στην μύηση του Timbrado και με τον μύθο που το περιβάλει, του είναι δύσκολο να κατανοήσει τις γραμμές αυτής της φυλής και πως πρέπει να είναι το ακουστικό αποτέλεσμα ενός δείγματος από αυτές, έτσι ώστε να μπορέσει να εστιάσει ανεπηρέαστος στα δικά του ακουστικά γούστα..  
Ως στόχο ότι το Timbrado είναι ((ένα!!!!)) (όπως ακούγετε από πολλούς ) θα αναρωτιέται ο νεοεισερχόμενος,  γιατί υπάρχουν οι διαφορετικές ακουστικές προσεγγίσεις στις γραμμές του Timbrado.
Εξερευνώντας λοιπόν στο πως πρέπει να είναι ένα Timbrado, θεμιτό είναι ότι θα πρέπει να εστιάσουμε στα διαφορετικά ακούσματα την ταχύτητα αλλά την ιστορική εξέλιξη του με βάση το πρότυπο της φυλής – γραμμής με τα δείγματα που υπάρχουν στην Ελλάδα σήμερα και να κατανοήσουμε ότι το επιθυμητό αποτέλεσμα έγκειται καθαρά στο γενετικό υλικό αλλά και στον τρόπο διδασκαλίας κατά την διάρκεια εκπαίδευσης των νεαρών, από τον απογαλακτισμό τους μέχρι τον διαγωνισμό αξιολόγησής τους. Στην επιθυμία του εκτροφεα να εστιάσει σε σημειώσεις που διεγείρουν το ακουστικό του φάσμα και την ταχύτητα απόδοσης του ρεπερτορίου  που θέλει να έχουν τα εκτροφικά του δείγματα..  Το τελικό αποτέλεσμα που έχουμε πάντα πρέπει να συμβαδίζει με τη βάση του πρότυπου της φυλής ( Φίσσα αξιολόγησης )  – γραμμής της εκτροφής…  !!!…

Ιστορικά γεγονότα…

Ιστορικά το Ισπανικό καναρινί φωνής Timbrado από τότε που ανακαλύφτηκε από τους Ισπανούς σε άγρια κατάσταση  και έως την σημερινή του παρουσία έχει υποστεί εκτροφικά αρκετές φωνητικές  και μορφολογικές επιρροές.
Από τα λίγα που είναι γνωστά για την Ισπανική κουλτούρα σχετικά με το καναρίνι  κατά τη διάρκεια σχεδόν τον 400 χρόνων από τις πρώτες δεκαετίες του 16ου αιώνα και τις τελευταίες δεκαετίες του 19ου αιώνα, οφείλεται κατά κύριο λόγο σε υποθέσεις.
Στόχος της επιλογής των εκτροφέων  φαίνεται να ήταν να διατηρηθεί η μαγική χροιά των άγριων πτηνών όσο το δυνατόν περισσότερο χωρίς να υπάρχει κάποια ιδιαίτερη αμφιβολία για αυτό.
Τον 19ο αιώνα, μια τρέλα για μεγαλύτερο μέγεθος αλλά και ότι αφορά την φωνή των πουλιών, που ορισμένοι εκτροφείς ασύνετα προσπάθησαν να την διορθώσουν με διασταυρώσεις που έκαναν με rollers σάρωσε τον κόσμο τις καναρινοκουλτούρας που κατά μεγάλη πλειοψηφία και οι Ισπανοί εκτροφείς δεν απαλλάσσονται.. Έτσι κατάφεραν να χαθεί ένα μεγάλο μέρος του ύφους τον υποκοριστικών και καθαρότητας που εξέφραζε αυτά τα  αγαπητά πουλιά στην Ισπανία.
Σε ορισμένες περιοχές της Ισπανίας ορισμένοι εκτροφείς συνέχισαν να αντιστέκονται στην μόδα της εποχής και διατήρησαν την γραμμή της εκτροφής τους καθαρή. Έτσι στις αρχές του 20ου αιώνα μια ομάδα εκτροφέων  άρχισαν να διαχωρίζουν τα πουλιά τους με άγρια πτηνά από τις Καναρίους Νήσους, προκειμένου να ανακτηθεί η αρχική φωνή του Ισπανικού καναρινιού στο τραγούδι, αν και μεγάλο μέρος της δουλειάς είχε χαθεί λόγω του Ισπανικού Εμφυλίου, που άρχισε τη δεκαετία του 1930, η κίνηση αυτή δεν πήγε χαμένη και το παράδειγμά τους ακολουθήθηκε από πολλούς Ισπανούς εκτροφείς.

Σε αυτό το διάστημα υπάρχουν πολλές διαφοροποιήσεις στην εμφάνιση στην φωνή και πολλές προσμίξεις με διάφορους τύπους καναρινιών,  αλλά πρός το τέλος του 1962 και στην προσπάθεια να κατοχυρωθεί επίσημα η φυλή η μεγαλύτερη πλειοψηφία των εκτροφέων, έχουν κατασταλάξει σε ένα πρότυπο παρόμοιο με τα σημερινά Classico Timbrado, έχουμε έτσι την πρώτη φίσα αξιολόγησης (((σημερινή FOE και με τις διορθώσεις που έχουν υπάρξει στη φίσα στο πέρασμα το χρόνου έχοντας το τελικό σημερινό αποτέλεσμα ))) και την αναγνώριση του Ισπανικού καναρινιού με το χαρακτηριστικό όνομα Timbrado Espanol η εναλλακτικά Canario del Canto Español το όνομα Timbrado, προήλθε από την νότα που χαρακτηριστικά στο ρεπερτόριο ενός δείγματος είχε τον πρώτο λόγο με βάση τη συνεχή ροή και την διάρκεια. Είναι η σημείωση (note ) Timbre ( μετ. κουδούνισμα ) και Timbrado ( μετ. Κοδωνοκρούστης )…

Είναι η αρχή μιας πορείας  με αρκετές αντιπαραθέσεις ως προς το φωνητικό πρότυπο και μιας προσπάθειας να σταθεί επάξια δίπλα στις άλλες δυο προ υπάρχουσες κατηγορίες καναρινιών φωνής Harzer Roller (Γερμανία) και Malinois Waterslager  ( Βέλγιο ). Έτσι εάν αναλογιστούμε ότι προϋπήρχαν εκτροφείς ισπανικού καναρινιού φωνής που τα ακούσματα αυτόν τον δειγμάτων ήταν πιο διαφορετικά από τα υπάρχων πλέον Timbrados, και που δεν μπορούσαν να συμβαδίσουν φωνητικά με την φισα της FOE και παρόλο που μπορεί να ήταν πιο μελωδικά, πιο αργά και με έμφαση πιο πολύ στην φωνητική κληρονομιά του άγριου καναρινιού,  δεν μπορούσαν να αξιολογηθούν ακριβοδίκαια  με το υπάρχων σύστημα αξιολόγησης … Η δημιουργία μιας νέας ομοσπονδίας ( σημερινή FOCDE ) ανοίγει τον δρόμο της δημιουργίας για αυτούς τους εκτροφείς και καλύπτει έτσι ένα αρκετά μεγάλο κενό, μπορούν να κριθούν σχεδόν και οι τρείς γραμμές ((εδώ θα ξεχωρίσουν αρκετά τα Continuous και τα Semi-Continuous - Intermediate))  μπαίνοντας έτσι σε μια νέα εποχή του σύγχρονου Timbrado ….
Συνεχίζοντας οι εκτροφείς με στόχο προσέγγισης στο αρχικό φωνητικό πρότυπο, στις μέρες μας θα δούμε ακόμα κάποιες ομοσπονδίες που αντιπροσωπεύουν καθαρά τα ασυνεχές Discontinuous όπως η FECC η FOCVA … Βλέπουμε λοιπόν ο κύκλος να κλείνει προς την μορφή όπως ήταν το ισπανικό καναρίνι πριν πολλά χρόνια με καταβολές απ’ τον άγριο προγονό του χωρίς καμία εκτροφική  παρέμβαση, φωνητικά..  
Ουσιαστικά έχουμε να κάνουμε με τρεις γραμμές κατά την ιστορική διαδρομή και τις ομοσπονδίες που τις αντιπροσωπεύουν…. Το κάθε Timbrado χαρακτηρίζετε από τον τρόπο που προφέρει της σημειώσεις που έχει διδαχθεί και ανάλογα σε ποιες εστιάζει πιο πολύ.  (((Σημαντικό ρόλο παίζουν οι ομοσπονδίες που αξιολογούν διαφορετικά η κάθε μια το ρεπερτόριο των Timbrados )))… Έτσι το κατατάσσουμε σε συνεχές Timbrado (continuous), ενδιάμεσο Timbrado (semi-continuous, intermediate) η ασυνεχές Timbrado  (discontinuous, floreo, floreado), η (Discontinuous). Πολύ αξιόλογα είναι αυτά τα Timbrados που στο σύνολο του ρεπερτορίου τους μπορούν να πουν πιο δύσκολες φωνές , γι’ αυτό και αυτές οι νότες βαθμολογούνται και πιο υψηλά σε όλες τις γραμμές…

ΠΡΟΤΥΠΑ..

Ένα καλό Timbrado είναι το ολοκληρωμένο Timbrado, έτσι θα πρέπει να αποδίδει σωστά, ολοκληρωμένα και αρμονικά την φόρμα αξιολόγησης του χωρίς λάθη… 

Ας δούμε πως συναντούμε αυτές τις γραμμές στην Ελλάδα έτσι όπως εγώ τις έχω βιώσει και προσεγγίσει..

1)      Timbrado Classico

Μπορούμε σαν αρχή να δούμε την σημερινή μορφή και το φωνητικό πρότυπο  του Timbrado Espanol κατά FOE ( το συναντάμε με το προσωνύμιο Timbrado Espanol Classico η Timbrado Classico ) οι εκτροφείς στην Ελλάδα είναι αρκετοί και υπάρχουν αρκετά αξιόλογα δείγματα αυτής της γραμμής.
Η περισσότεροι εξ αυτών επιδιώκουν την αξιολόγηση τον νεαρών επιτοπλήστων με την φόρμα αξιολόγησης της FOE (ομοσπονδία)  οπότε οι παρακάτω σημειώσεις παρατίθενται βάση αυτής της μορφής αξιολόγησης.

Έτσι λοιπόν ένα δείγμα αυτής της γραμμής πρέπει να έχει κάποια χαρακτηριστικά :


Να είναι  συνεχές-Continuous η απόδοση του ρεπερτορίου του..
Πρέπει να μπορεί να ερμηνεύσει τις σημειώσεις ( νότες, φωνές) της φίσσας αξιολόγησης καθαρά και σωστά.  
Η ταχύτητα είναι ένα χαρακτηριστικό αλλά όχι απαραίτητο. 
Έντονο ταμπεραμέντο, ένταση φωνής, σημαντικό η μεταλλική χροιά…
Ξεχωρίζουμε σε ένα κλασσικό καναρίνι την ιδιαιτερότητα στην συνεχή ροή απόδοσης του ρεπερτορίου και την έμφαση στις συνεχείς νότες που χαρακτηρίζουν το πρότυπο του όπως π.χ. οι Timbre Metalico, Timbre Intermedio, Timbre Profunto, κ.λ.π.

Ακούγονται συχνά στις στροφές του ρεπερτορίου τους οι φωνές Chau-chau και Piau-piau μιας και στην φίσσα αξιολόγησής του είναι απαραίτητες.  

Αν και έχει αρκετούς οπαδούς η συγκεκριμένη γραμμή στην Ελλάδα, πρέπει να έχει μυηθεί κάποιος θιασώτης της συγκεκριμένης γραμμής για να μπορέσει να ξεχωρίσει τις εναλλαγές και τις νότες εύκολα…

Η διδασκαλία τους γίνεται κατά βάση με Δάσκαλο – ους Timbrado Classico και επικουρικά προσθήκη ήχων (νέες φωνές) μέσω Mp3

Tip:: Ένα καλό δείγμα αυτής της γραμμής με γεμάτο (έξυπνο) ρεπερτόριο κατατάσσεται σε υψηλό επίπεδο και στις δυο ομοσπονδίες…
Στην Ελλάδα υπάρχουν κάποιοι θαρραλέοι εκτροφείς που αξιολογούν την εκτροφή τους και στις δυο μορφές….. 

2)      Timbrado Espanol   

Εάν μιλούσαμε για ένα πιο ευρύ φάσμα των φωνητικών δυνατοτήτων από αυτή την φυλή η φίσσα αξιολόγησης της FOCDE (ομοσπονδία) παρέχει μια πιο δίκαια μορφή αξιολόγησης..   

Εδώ έχουμε τις εξής υποκατηγορίες:

Τα Συνεχές ( Continuous )..  

Α)Το ρεπερτόριό τους να είναι ακριβός το ίδιο με τα Classico κατά FOE ( ταμπεραμέντο, ένταση, ταχύτητα, μεταλλική χροιά κ.λ.π. )…
η και
Β) διαφέρουν κάποια που έχουν περισσότερα Floreos, Floreos Lentos και καθόλου Chau chau & Piau piau
Τα ξεχωρίζουμε από την ιδιαιτερότητα τους στην συνεχή ροή απόδοσης του ρεπερτορίου με έμφαση στις συνεχείς νότες όπως π.χ. οι Timbres, Varaciones Rodadas, Timbre de aqua κ.λ.π.

Όπως και πιο πάνω πρέπει να έχει μυηθεί κάποιος θιασώτης της συγκεκριμένης γραμμής για να μπορέσει να ξεχωρίσει τις εναλλαγές και τις νότες εύκολα…

Τα ενδιάμεσα ( Semi-continuous η Intermediate )

Εδώ με εμφανή τη χαλαρότητα στην ένταση και στην συνεχή ροή απόδοσης τον σημειώσεων του ρεπερτορίου της φίσσας, έχουμε εμφανείς διακοπές και εναλλαγές ρεπερτορίου, καλύτερος χειρισμός απόδοσης κάποιας σημείωσης ( φωνής ) όπως επανάληψή της, δεύτερη η και τρίτη φορά με αλλαγή ταχύτητας η και αυξομείωση έντασης ( έχει ιδιαίτερα μεγάλη θετική εντύπωση εάν αυτό γίνετε σε Floreos ),  καλύτερη απόδοση στις νεροφωνες lentos  η στα Cloceos με περισσότερα και πιο δύσκολα, Floreos, Floreos Lentos, χωρίς καθόλου τις φωνές Chau-chau & Piau-piau, δίνοντας έτσι μια πιο γλυκιά αρμονία στο φωνητικό σύνολο, κάνοντας την προφορά πιο εύηχη και ευήκοη για τον ακροατή…    Εδώ ο απλός ακροατής έχει μεγαλύτερη ευκολία να κατανοήσει να ξεχωρίσει το ρεπερτόριο από αυτά τα Timbrados..  

Θα συναντήσουμε σε αυτή την γραμμή κάποιες εκτροφικές ιδιαιτερότητες με έμφαση στις φωνητικές δυνατότητές τους, έτσι κάποιοι εκτροφείς καταφέρνουν να μας εκπλήξουν με το εξελιγμένο και ανανεωμένο ρεπερτόριο, με τον τρόπο τον ρυθμό και την μελωδικότητα που το αποδίδουν τα εκροφικά τους δείγματα..

Εάν λάβουμε υπόψιν τις υψηλές φωνητικές δυνατότητες του Timbrado που μπορεί να εκφωνήσει ((12 σημειώσεις)) ποιοτικά και ποσοτικά θα συναντήσουμε μεμονωμένα εκτροφικά δείγματα με ιδιαίτερη αισθητική απόδοση στα Floreos, Floreos lentos, & Variaciones Conjuntas με συχνές εναλλαγές.  Έτσι έχουμε σαφείς, καθαρές εναλλαγές στις νότες με πιο αργή προφορά απόδοσης του ρεπερτορίου, δίνοντας την ευκαιρία και στο άπειρο αυτί να απολαύσει αυτή την υπέροχη δημιουργία..  Και επειδή τα Timbrados αυτά εστιάζουν στα πολύπλοκα Floreos, Floreos lentos, & Variaciones Conjuntas ονομάζονται και Timbrados Floreo, ( Floreado η Discontinuous Timbrados ). Ξεκινούν το ρεπερτόριο τους συνήθως από κάποιο Floreos, Floreos lentos(Floreos αργό), & Variaciones Conjuntas( δίηχο ) και είναι πιο αργή η εκφώνηση σε σχέση με τα άλλα…

 Σημαντικό δε είναι ότι δεν θα πρέπει να τα συγχέουμε με την γραμμή Discontinuous.

Η διδασκαλία τους γίνετε:

Α) Με  Δάσκαλο - ους
Β) Με  Δάσκαλο και επικουρικά προσθήκη ήχων μέσω Mp3
Γ) Μόνο με ήχους μέσω Μp3
Δ) Χωρίς φωνητική παρέμβαση αν η γραμμή είναι πατημένη γενετικά στο DNA.

3)      Discontinuous FECC FOCVA κ.λ.π.

Η συγκεκριμένη γραμμή ουσιαστικά είναι η αναβίωση του παρελθόντος…  
Σε αυτή η γραμμή δεν υπάρχει φωνητική παρέμβαση διδασκαλία τον νεαρών. Απομονώνονται από τους γονείς από τον απογαλακτισμό τους και μετά μέχρι την διαδικασία εκπαίδευσης που θα αξιολογηθούν με βάση το πρότυπο της φυλής… 
Φωνητικά βασίζετε μόνο στα Floreos, Floreos Lentos & Conjuntas με αργή καθαρή μελωδική εκφώνηση του ρεπερτορίου…    
Η συγκεκριμένη γραμμή βασίζετε πολύ στο καλό και καθαρό DNA τον προγόνων πολλοί εκτροφείς ζευγαρώνουν και με άγρια καναρίνια για να έχουν το επιθυμητό αποτέλεσμα…  
Δεν γίνετε διδασκαλία απομονώνονται  και από εξωγενείς ήχους..

Tips…:

Πως θα αποκτήσουμε ένα Timbrado

Με βάση λοιπόν ότι έχουμε κατασταλάξει  ακουστικά και είμαστε στην  επιλογή ενός η περισσότερων  Timbrados ανεξάρτητα εάν τα θέλουμε ( για εκτροφή η να απολαμβάνουμε το τραγούδι τους ), η απόκτησή τους εμπεριέχει κάποια σημεία που χρίζουν ιδιαιτέρας προσοχής και εστίασης…. 

Αν αναλογιστούμε ότι η ολοκλήρωση φωνητικά ενός Timbrados τελειώνει με το πέρας τον διαγωνισμών,  και ότι σε όλο αυτό το διάστημα τα πουλιά διδάσκονται και εκπαιδεύονται, τότε δύσκολα ένας εκτροφέας θα δώσει κάποια καλά φωνητικά δείγματα πιο πριν όπως και θηλυκά…

Φωνητική ομοιογένεια.. ((Τα αρσενικά της εκάστοτε εκτροφικής χρονιάς του εκτροφέα πρέπει να αποδίδουν ομοιόμορφα το ρεπερτόριο που έχουν διδαχθεί μεταξύ τους ))..  Ακούμε πριν την απόκτηση ενός πουλιού και άλλα δείγματα από τον ίδιο εκτροφέα και εάν είναι δυνατό να πάμε στο εκτροφείο του να τα ακούσουμε Live

Όλα τα πιο πάνω γραφόμενα βαραίνουν εμένα ως προς την συγγραφή και την απόδοση…


Δια χειρός TimbradoFthia

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου